Naše knihy

Váš e-mail *

Ediční plán

Pragensie

Úvod » Společenské vědy » Pragensie
Strana z 3, řazeno dle Seřadit vzestupně (A - Z)Seřadit sestupně (Z - A)

Černý Matěj - Peřinová Marie, 111 míst v Praze, která musíte vidět [Detail produktu]

Akce!

 244,00 Kč

111 míst v Praze, která musíte vidět

Černý Matěj - Peřinová Marie

Tušili jste, že Betlémské kaple jsou v Praze hned dvě? Jak se stalo, že Sputnik přeletěl ze Stromovky na Babu? Kde se v Praze vzal hotel, který má jediný pokoj, a ještě k tomu sedm desítek metrů nad zemí? Dá se na Smíchově svézt lanovkou, a navíc k tomu zadarmo? A trefili byste do první čistě bitcoinové kavárny na světě? Netradiční výběr 111 pražských pozoruhodností se vymyká zavedeným představám o tom, co je při návštěvě Prahy „povinné“, a nabízí jedinečnou procházku hlavním městem všem zvídavým návštěvníkům, které zajímá historie i současnost, skrytá zákoutí i místa pulzující životem – to vše ve výstižných a zasvěcených popisech s informativním fotografickým doprovodem a užitečnými praktickými radami a tipy.

Půtová Barbora, Královská cesta [Detail produktu]

Akce!

 252,00 Kč

Královská cesta

Všední i sváteční život v proměnách času

Půtová Barbora

Pražská Královská cesta, historická spojnice mezi královým měšťanským sídlem (královým dvorem) a sídlem reprezentativním (Pražským hradem) a dějiště korunovačních průvodů, představuje ojedinělý architektonický i urbanistický celek a unikátní soubor stavebních slohů. Středověký základ tu od baroka po 19. století vytrvale překrývají stopy dalších období. Odbornému i laickému čtenáři kniha představuje Královskou cestu jako místo, v němž se protkával všední život, historická tradice, architektura a kulturní dějiny. Poprvé v historii bádání o Praze je téma popsáno nejen z pohledu umělecko-architektonického vývoje, ale též optikou historické antropologie – s důrazem na pochopení každodennosti a zmizelého svátečního a všedního života obyvatel staré Prahy, včetně řemesel, živností, trhů, obchodů a hospod. Ačkoli se text i bohatý obrazový doprovod soustředí na vznik, vývoj a historické proměny konkrétní lokality, kniha Barbory Půtové vrhá světlo na město jako celek.

Bečková Kateřina, Vltava a její břehy 2 [Detail produktu]

Akce!

 252,00 Kč

Vltava a její břehy 2

Od Petrské čtvrti po vodě do Troje

Bečková Kateřina

Řeka Vltava je pro vzhled, charakter a život Prahy živlem zcela zásadním. Ačkoliv ji dnes chápeme spíše jako prvek přinášející do obrazu města vjemy estetické, v historii byly její funkce daleko praktičtější. Sloužila jako zdroj energie, dopravní cesta či výrobna ledu. Kniha, rozdělená do dvou svazků, se zaměřuje na popis zaniklých a proměněných objektů – mlýnů, jezů, náplavek, ostrovů, mostů, vodáren a vodárenských věží – a na stavby spjaté s kanalizací a splavněním řeky - nábřeží, novodobé mosty a jejich výzdobu, přístavy, plavební komory a zajímavosti navigace. Pojednáno je také využití řeky pro zábavu a oddech Pražanů v podobě plováren, výletních plaveb, sportovních přístavů a rybaření. Po úspěšném prvním dílu, jenž obsáhl „horní tok“ řeky od Braníka až po František, vychází svazek mapující Petrskou čtvrť, Karlín s Rohanským ostrovem, Maniny s tématem přeložení koryta řeky, Karlínský, Libeňský a Holešovický přístav a plavební průplav mezi Trojou a Bubenčí.

Kratochvíl Petr - Lukeš Zdeněk - Hroch Pavel, Praha moderní IV. [Detail produktu]

Akce!

 279,00 Kč

Praha moderní IV.

Velký průvodce po architektuře 1950-2000

Kratochvíl Petr - Lukeš Zdeněk - Hroch Pavel

Pokračování úspěšné řady průvodců Praha moderní pojednává slovem a obrazem architekturu druhé poloviny 20. století, navzdory totalitním desetiletím možná až překvapivě pestrou. I padesátá léta, spjatá s oficiální sorelou, vytvořila leccos zajímavého (např. hotel Jalta), v letech šedesátých se počínaje tzv. bruselským stylem naši architekti "vracejí do Evropy" (vzniká budova Federálního shromáždění nebo hotel InterContinental) a mezi stavbami normalizačními najdeme také inspirativní projekty (např. obchodní domy Máj a Kotva). Zároveň nelze přehlédnout řadu sporných staveb zmíněných let. Svobodná léta devadesátá přicházejí rovněž se svými kontroverzemi a rozpačitými díly, stylově pestrá tvorba přináší ale mimořádné počiny typu Tančícího domu. Knihu opět doprovázejí přehledné mapy, slovníček odborných pojmů a stručné medailonky architektů.

Bečková Kateřina, Vltava a její břehy 1 [Detail produktu]

Akce!

 252,00 Kč

Vltava a její břehy 1

Od Františku proti vodě do Braníku

Bečková Kateřina

Řeka Vltava je pro vzhled, charakter a život Prahy živlem zcela zásadním. Ačkoliv ji dnes chápeme spíše jako prvek přinášející do obrazu města vjemy estetické, v historii byly její funkce daleko praktičtější. Sloužila jako zdroj energie, dopravní cesta či výrobna ledu a tomu odpovídalo i její využití. Kniha, rozdělená do dvou svazků, se zaměřuje na popis zaniklých a proměněných objektů - mlýnů, jezů, náplavek, ostrovů, mostů, vodáren a vodárenských věží - a na stavby spjaté s kanalizací a splavněním řeky - nábřeží, novodobé mosty a jejich výzdobu, přístavy, plavební komory a zajímavosti navigace. Pojednáno je také využití řeky pro zábavu a oddech Pražanů v podobě plováren, výletních plaveb, sportovních přístavů a rybaření. První díl zahrnuje Modřany, Braník, Podolí, Vyšehrad s Podskalím, smíchovský vorový přístav i střed města.

Arazim Jan, Trolejbusy a trolejbusové tratě 2 [Detail produktu]

Akce!

 252,00 Kč

Trolejbusy a trolejbusové tratě 2

Arazim Jan

Trolejbusová doprava v Praze patří na rozdíl od tramvajové a autobusové již zcela do kategorie "zmizelá". Přesto utvářela po několik desetiletí obraz hlavního města a dodnes přežívá v paměti jeho obyvatel. Vrcholným obdobím trolejbusové přepravy v Praze byla padesátá léta 20. století, méně se už ovšem ví, že trolejbusy brázdily pražské ulice již na konci třetí dekády. Po úspěšném svazku seznamujícím čtenáře s historií trolejbusové dopravy na pravém břehu Vltavy přichází druhý díl, který mapuje břeh levý. Knihu doprovázejí dvě stovky unikátních archivních fotografií.

Vorlík Petr, Český mrakodrap [Detail produktu]

Akce!

 279,00 Kč

Český mrakodrap

Nejzajímavější výškové stavby 20. a 21. století

Vorlík Petr

Existuje vůbec něco jako „český mrakodrap“? Kniha Petra Vorlíka sleduje na příkladech více než stovky proslulých i méně známých staveb nebo utopických projektů příběh skromného českého mrakodrapu – např. budovy významných meziválečných výrobních koncernů, sídel veřejné správy a infrastruktury pokrokové republiky, poválečné naplnění snů avantgardy, nekritický optimismus, ale i zpupnost socialistického realismu, vítězství techniky nad krajinou a historickým městem, prominentní výkladní skříně socialismu, snahu o polidštění jednotvárných panelových sídlišť i porevoluční vzlínání konzumu a principu „vidět a být viděn“. Každá doba měla své ambice, které se mnohdy zhmotnily právě v budování výškových staveb. Na příkladech jednotlivých výškových budov lze tedy poukázat na i mnohdy jemné vztahy mezi mocí a architekturou.

Vlčková Olga, Divadlo a divadelní scény [Detail produktu]

Akce!

 252,00 Kč

Divadlo a divadelní scény

Vlčková Olga

Kniha představuje čtenářům proměny a souvislosti divadla v Praze před druhou světovou válkou, kdy vedle sebe existovaly tři národní kultury, česká, německá a židovská. Z jevišť tak zněla vedle dominantní češtiny i němčina, a výjimečně dokonce jidiš a hebrejština. Prostřednictvím dochovaných fotografií si klade za cíl přiblížit stav a atmosféru pražského divadla, které navazuje na divadelní tradice 19. století, kdy se rodilo divadelní podnikání a kdy divadlo patřilo mezi nejrozšířenější druhy zábavy. V tematické řadě edice Zmizelá Praha vydává Nakladatelství Paseka knihy věnované zaniklým a proměněným stavbám, ale i prostředí, v němž se odehrával každodenní život našich předků. Jednotlivé svazky nás zavádějí do světa zmizelých a přestavěných nádraží, letišť, tramvají a vozoven, průmyslových či vojenských objektů a dílen, trhů a tržnic, sportovišť či automobilových závodů, lázní a dalších míst.

Mahel Ivo, Nádraží a železniční tratě, III. díl [Detail produktu]

Akce!

 252,00 Kč

Nádraží a železniční tratě, III. díl

Zaniklé, proměněné a ohrožené stavby v jižní části Prahy

Mahel Ivo

Další svazek z úspěšné edice Zmizelá Praha se věnuje proměnám nádraží a železničních tratí v oblastech jižní části Prahy. Kromě pražského Wilsonova nádraží budou v této knize zobrazeny železniční stavby i provozy na Smíchově a ve Vršovicích, pod Vyšehradem, na Vinohradech, ale i v Michli a Strašnicích.

Arazim Jan, Trolejbusy a trolejbusové tratě [Detail produktu]

Akce!

 252,00 Kč

Trolejbusy a trolejbusové tratě

Pravý břeh Vltavy

Arazim Jan

Trolejbusová doprava v Praze patří na rozdíl od tramvajové a autobusové již zcela do kategorie „zmizelá“. Přesto utvářela po několik desetiletí obraz hlavního města a dodnes přežívá v paměti jeho obyvatel. Vrcholným obdobím trolejbusové přepravy v Praze byla padesátá léta 20. století, méně se už ovšem ví, že trolejbusy brázdily pražské ulice již na konci třetí dekády. Další svazek úspěšné edice Zmizelá Praha seznamuje čtenáře slovem i obrazem s historií trolejbusové dopravy na pravém břehu Vltavy. Knihu doprovázejí dvě stovky unikátních archivních fotografií.

Jakl Tomáš, Bojiště a barikády Pražského povstání [Detail produktu]

Akce!

 252,00 Kč

Bojiště a barikády Pražského povstání

Jakl Tomáš

Tento svazek z tematické řady edice Zmizelá Praha je věnován barikádám, tedy stavbám, které existovaly v květnu 1945 pouze několik dní, znamenaly však pro obyvatele Prahy naději na vyrovnání sil ve střetnutí s technicky výborně vybaveným protivníkem. Pražské barikády se staly symbolem květnového povstání, méně se už věnovala pozornost jejich konstrukci a rozmístění. Navíc mnohá bojiště Pražského povstání naopak pro soustavnou nepřátelskou palbu nemohla být takto opevněna. Praha měla s barikádami zkušenost z roku 1848, pro její obránce o téměř sto let později byl ovšem podstatně důležitější výcvik ve stavbě těžkých ženijních překážek v meziválečné československé armádě. Málo se také ví že se stavbou protitankových zátarasů začali v Praze sami Němci na jaře 1945, když se připravovali vytvořit z Prahy uzel obrany na blížící se frontě.

Lukeš Zdeněk – Hroch Pavel, Praha moderní III. [Detail produktu]

Akce!

 279,00 Kč

Praha moderní III.

Lukeš Zdeněk – Hroch Pavel

K téměř pětistovce hesel a fotografií ve dvou předchozích úspěšných dílech Prahy moderní, mapujících modernistické domy na území historického jádra a jeho okolí na levém břehu Vltavy, nyní autoři přidávají téměř dvě stě čtyřicet portrétů pozoruhodných staveb v lokalitách pravobřežních. Průvodce vymezený hranicemi historické Velké Prahy se zaměřuje na čtyřiadvacet čtvrtí od těch středových, jako jsou Vinohrady, Žižkov, Karlín či Podolí, přes Vršovice, Strašnice a Malešice až po okraj k Hostivaři, Hloubětínu a Troji. Kromě fotografií a komentářů k jednotlivým stavbám je kniha opět vybavena přehlednými mapami s vyznačenými objekty a medailony nejvýznamnějších tvůrců. Publikace je vybavena přehlednými mapami s vyznačenými objekty, medailony nejvýznamnějších tvůrců a souhrnným rejstříkem pro všechny tři díly.

Míka Zdeněk, Vojsko a vojenské objekty [Detail produktu]

Akce!

 252,00 Kč

Vojsko a vojenské objekty

Míka Zdeněk

Další svazek z edice Zmizelá Praha se věnuje nejrůznějším aspektům přítomnosti armády v hlavním městě Praze a historickým událostem s tím spojeným. Armáda pochopitelně využívala v minulosti celou řadu specifických budov - kasárna, velitelské budovy, zbrojnice a sklady. Jiné stavby - jako strážnice, střelnice, cvičiště, hradby a pevnostní objekty - nemalou měrou určovaly ráz města. Přes hlavní město se v nedávné minulosti přehnaly i některé válečné události a v neposlední řadě se zde konala vojenská cvičení, přehlídky a slavnosti. Cílem této knihy je zdokumentovat a představit čtenáři, jaké stopy zanechala vojenská přítomnost v Praze.

Bečková Kateřina, Továrny a tovární haly III. [Detail produktu]

Akce!

 252,00 Kč

Továrny a tovární haly III.

Žižkov, Vinohrady, Nusle, Modřany a další části jihovýchodu města

Bečková Kateřina

Další díl tematické edice Zmizelá Praha pojednává o zmizelých industriálních stavbách v jihovýchodní oblasti Prahy. Šlo zejména o téměř souvislý průmyslový pás procházející Nuslemi, Vršovicemi, Strašnicemi a Hostivaří. Jinou industriální prehistorii má modřanský průmyslový břeh. Zde byly zprvu zejména sklady dřeva, pily a dřevozpracovatelské dílny, neboť dřevo se dopravovalo po řece. Vinohrady a Žižkov ve svých adresářích z devadesátých let 19. století uvádějí továrnu snad v každé ulici. Většinou však tyto podniky zmizely beze stopy.

Kopáč, Radim - Schwarz, Josef, Nevěstince a nevěstky [Detail produktu]

Akce!

 252,00 Kč

Nevěstince a nevěstky

Obrázky z erotického života Pražanů

Kopáč, Radim - Schwarz, Josef

Publikace představuje zaniklé prostředí křivolakých pražských uliček, honosných i špinavých hampejzů, pochybných náleven, barů a šantánů, ale i soukromých bytů, ve kterých se ženy nejrůznějšího věku nabízely svým klientům. Přibližuje také polosvět pasáků a kuplířů, ale i snahy těch, kteří s tímto sociálním problémem bojovali. I když prostituce v Praze bujela už od středověku, obrazový materiál v knize z pochopitelných důvodů pokrývá až období Rakouska-Uherska a první republiky. Zatímco za monarchie bylo provozování prostituce podrobeno úřednímu dohledu a veřejné domy fungovaly oficiálně na základě koncese, za první republiky se nevěstky musely stáhnout do ilegality. Stejně jako předtím také "šlapaly chodník" a své zákazníky "lovily" v nejrůznějších pohostinských zařízeních. Kniha dává nahlédnout do všech těchto míst i do tváří těch, kteří se v tomto světě pohybovali. Průvodní studie pak pojednává titulní problematiku v širším kulturním i společenském kontextu.

Lukeš Zdeněk – Hroch Pavel, Praha moderní II. [Detail produktu]

Akce!

 279,00 Kč

Praha moderní II.

Velký průvodce po architektuře let 1900-1950. Levý břeh Vltavy

Lukeš Zdeněk – Hroch Pavel

Po úspěšném prvním dílu, který se věnoval historickému jádru města, přicházejí autoři s portréty slavných modernistických staveb v dosud nepojednaných čtvrtích na levém vltavském břehu od Hlubočep až po Sedlec. Kromě fotografií a komentářů k jednotlivým stavbám je kniha vybavena přehlednými mapami s vyznačenými objekty a medailony nejvýznamnějších tvůrců.

Mahel Ivo, Nádraží a železniční tratě, II. díl [Detail produktu]

Akce!

 252,00 Kč

Nádraží a železniční tratě, II. díl

Zaniklé, proměněné a ohrožené stavby na pražské periferii

Mahel Ivo

V rámci edice Zmizelá Praha navazuje svazek na úspěšný první díl knihy Kateřiny Bečkové Nádraží a železniční tratě, vydaný v roce 2009. Pokračuje v dokumentování změn, kterými v toku času procházejí železniční tratě, nádraží a zastávky. Tentokrát se zaměřuje především na okrajové části Velké Prahy, kde hned několik traťových úseků prošlo v posledních letech rozsáhlými přestavbami. Mnohé objekty přitom buď zcela zanikly, nebo byly až k nepoznání změněny. Na nejbližší léta jsou naplánovány rozsáhlé přestavby železničních tratí a budov, takže tato publikace se snaží zdokumentovat současný stav a uchovat ho alespoň v této formě pro budoucnost.

Plavec Michal, Letiště a letadla [Detail produktu]

Akce!

 252,00 Kč

Letiště a letadla

Plavec Michal

Přestože první letadlo těžší vzduchu vzlétlo v Praze již v prosinci 1909, první oficiální letiště bylo v Praze založeno až v roce 1919. Do té doby nejčastěji první aviatici využívali chuchelské závodiště, pouze Ing. Jan Kašpar vzlétnul z polí u tehdejšího Proseku. Nepříliš daleko odtud vzniklo první oficiální letiště Praha, dnes známé jako Praha-Kbely. Až do roku 1937 se jednalo o největší pražské letiště, které plnilo jak vojenskou, tak civilní roli. Letecké továrny a výzkumný letecký ústav využívaly ještě menší letiště jako Praha-Letňany a Praha-Čakovice. Pomyslnou vlajku převzalo v roce 1937 moderně koncipované letiště Ruzyně, které zůstalo hlavním leteckým přístavem dodnes. Další svazek edice Zmizelá Praha seznamuje čtenáře s rozvojem letectví v našem hlavním městě a ukazuje, jak letecká doprava a stavby s ní spojené ovlivnily tvář metropole.

Míka Zdeněk, Život v pražských ulicích [Detail produktu]

Akce!

 252,00 Kč

Život v pražských ulicích

Míka Zdeněk

Kniha Zdeňka Míky se zaměřuje na dějiny každodennosti života obyvatel Prahy od konce 19. století do poloviny století 20. Ulice byla tehdy místem setkávání, obchodu, společenského života, konaly se na ní slavnosti i politické a náboženské akce. Dalo by se říct, že ulice hrála v dějinách našeho hlavního města významnější roli, než je tomu dnes. Zdeněk Míka ukazuje čtenářům, která řemesla byla spojena s pražskou ulicí, jakým způsobem sloužila ulice dopravě a popisuje detailně proměny pouličního života.

Králík Jan, Automobilové a motocyklové závody [Detail produktu]

Akce!

 252,00 Kč

Automobilové a motocyklové závody

Králík Jan

První motocyklový závod v Praze byl odstartován 17. května 1903. Kritérium na 25 kilometrů zahájilo bohatou historii motoristických podniků v hlavním městě. Například závod do vrchu Zbraslav – Jíloviště proslavil Prahu v celé Evropě, jiné se staly legendou, což lze bez nadsázky říct o závodě 1000 mil československých. Mnohé ovšem zavál čas – jen znalci dnes vědí, že se jezdil například závod do vrchu Jenerálka. Z fotografií tohoto dílu tematické edice Zmizelá Praha bohatě voní benzín, líh, olej, ricin, éter a vůbec všechno, co se nalévalo do nádrží závodních strojů.

Jméno

Heslo

Zapomněli jste Vaše jméno a heslo?